Di Mana Nak Di Mulakan

Dirancang, Laksana, Nilai & Penambahbaikan

23 May 2011

Hidayah (4)

sambung....

2) RASUL saw:
Manusia terbesar yang kita kena ikut perjalanan hidupnya .
Paling tidak, di peringkat awal kita buat yang mudah2 dulu, contohnya solat berjemaah di rumah2 Allah. Mudah ke?  Kalau mudah kenapa tak ramai yang buat?  Antara sebabnya   (spr dinyatakan di bah 3) ialah  tak nampak ganjaran tu segera di depan mata, + godaan dari 'genera'l syaitan & nafsu.  Rasul saw tak pernah miss solat berjemaah.

Di kala  hati kita dah mula  suka/tertarik untuk buat sikit2, tahap demi tahap apa yang  Rasul saw buat, selari dengan tu singkir lah perkara2 yang tak disukai & tak dibuat baginda.  Sifat2/perangai2,  penampilan, pertuturan, penulisan, pergaulan, perbuatan dll...termasuk sahabat2/kawan2 atau persekitaran yg kurang menggalakkan........tapi bukan mudah kalau dah sebati kan,?  Sebab tu perlu ada ... (seterusnya ---->)

3) MUJAHADAH (KESUNGGUHAN):
Yang mesti datang dari hati, yang betul2 ikhlas.  Sungguh2 melangkah  pi majlis ilmu, sungguh2  lawan jeneral syaitan (ingat, salah satu yg syaitan paling benci ialah org pi majlis ilmu), sungguh2  nakkan hidayah/petunjuk/jalan lurus/anugerah/kemenangan dari Allah.  Diikuti dengan ---->
 
4) DOA:
Bab doa ni,   kadang2 sering diremehkan. Bukankah Allah suruh berdoa? "Berdoalah kepadaku, niscaya Aku mengabulkannya" (Ghafir/60) ..Doa, doa, doa ... jangan putus asa & bosan
Bangun le sebelum subuh, munajat & sujud padaNya..
Ingatlah umur kita semakin bertambah, dulu2 kita bayi, tup2 sekolah rendah --> sekolah menengah --> u/kolej/bekerja --> berkeluarga, beranak pinak pula ----> tak kan le tak nak berubah ke arah mendekatkan diri pada Allah, atau semakin leka?
 
(sampai menyampai, ingat mengingat, buat diri ku terutamannya & pembaca2 yang dikasihi)

Ruj: Buku " Jangan Putua Asa"
makan berjemaah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...