Di Mana Nak Di Mulakan

Dirancang, Laksana, Nilai & Penambahbaikan

27 September 2010

Apa Orang Lain Kata

Kebanyakan kita (termasuk saya) selalu fikirkan "apa org lain kata". Kita jarang fikir "apa Allah kata (ajar)". Klu dulu kita kurang peka ttg hal ini, mulai sekarang kita fikirkan Allah dulu, kemudian baru lah org lain.

Sebab apa? Kerana ada kalanya yang kita fikirkan sangat ttg 'org kata', belum tentu Allah suka. Contohnya: Kita nak buat kenduri kawin, buget agak kurang, klu buat kecil2an kita risau "apa org kata nanti ' sedangkan yg akan pening  nanti  ialah kita. (Lain le kot2 org2  tu nak sponsor ke..) .

Allah ajar bagaimana pula? Sebelum buat apa2 tindakan, fikirkan dulu  "klu aku buat begini  begitu, dapat pahala atau sia2? Allah suka ke tak?""  Klu sia2 (bermakna Allah tak suka le tu), baik tinggalkan. Untuk tahu mana yg baik & sia2 kenalah ada ilmu atau  minta pendapat  mereka yg berpengalaman & berilmu.

Contoh lain seperti cara berpakaian. Kawan2 kita fesyen up-to date, mahal2 pulak tu, sayangnya kurang menjaga aurat. Kita malu klu kita sorang aja yg fesyen tutup aurat sempurna, murah pulak tu, last2 kerana  takut  "apa org/member kata",  kita terikut2 mereka. Kan rugi!  Belanja mahal2 kat pakaian yg tak sempurna tutup aurat. Allah tu baik, adil & suka pada kecantikan, klu  mampu & suka pada pakaian mahal tak de masaalah, asal tutup aurat sempurna, diniatkan pula keranaNya..

Subhanaullah.. bayangkan kalau Allah suka dgn cara kita berpakain saja. Itu belum lagi tentang perkara2 lain yang kita buat yang sentiasa Allah suka.

Kita/manusia adalah HAMBA kepada Allah, oleh yang demikian arahan, panduan, keredhanNya lah yang perlu diutamakan mengatasi segala2nya.

Banyak contoh2 lain dlm kehidupan seharian. Bule le fikir sendiri kan... Klu tak sure,  tanya & bincang le..

Sopan nya klu berpakaian tutup aurat sempurna. (nota: dah dpt izin utk post gambar ni.)

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...