Di Mana Nak Di Mulakan

Dirancang, Laksana, Nilai & Penambahbaikan

26 November 2010

Kucing Bah 2


Salam semua.

Kali ni nak tulis mengenai kucing lagi. Bukan apa, memerhatikan ciptaan Allah (termasuk le kucing ) utk diambil pengajaran kan merupakan salah satu yg disuruhNya.

Citenya begini. Setelah beberapa hari kami tinggal kat kuarter Adtec Kemaman tu, pada satu pagi maka datang le sekor kucing (saya namakan A) terhendap2 (agaknya cari makan). Bila saya dekat, mencecet dia lari masuk longkang.  Kemudian saya gaul le sikit nasi + ikan & letak kat luar & perhati dari jauh. Dia datang terhendap2, pandang kiri kanan, lepas tu apa lagi, dia makan dgn lahapnya, licin…Agaknya dah lama berlapar.
Tapi badannya bule tahan berisi, tak le hanya rangka ajaa, agaknya sebelum ni dia diberi makan oleh pekerja2  kat situ. (Jantan ke betina lum tau hingga sekarang sbb tak de peluang nak check, asyik lari bila nampak kita, tapi bentuk muka tu mcm jantan tambah pula mcm malu2..)

Kemudian , bila  malam kami letak lagi makanan, tapi saya dapati kucing lain (namakan B) yg makan. Begitu le seterunya (hingga hari ni), waktu siang giliran A, manakala malam giliran B. 

Maka saya pun buat le kesimpulan, kucing2 ni pun tahu bagi2kan rezeki, kongsi2  gitu, tak le pulun sorang2.. Wlu bagaimana pun saya akan perhatikan episod seterusnya samada mereka ni istiqamah atau tak kat rutin tu. Maklum le..manusia pun bole berubah, apalagi le binatang.. Sama2 makhluk Allah.

Juga saya perhatikan (sehingga kini) si A masih takut dgn kami, terus lari nyorok  wlu dipanggil dgn lembut & diberi makan. Berbeza dgn B, sekarang ni dah manja, meleset2 kat kaki, pantang nampak kita, kadang2 over pula manjanya. B ni saya dah check, betina.. No wonder

Dua watak berbeza. Klu tanya saya, first impression saya suka yg peramah tu..sama le dgn manusia ni, klu berat mulut..terlampau pendiam, muka pula jarang senyum, first impression org kurang minat nak berkawan & mungkin akan dikata sombong. (Tapi sebenarnya tak mestinya begitu, nak tau karektor sebenar berkawan le lama sikit, kdg2 tu sbb keturunan. Kadang2 pendiam pun ok,  janji hati mulia..ewah..)

Ni first impression aja.  Sama le yg peramah tu, kadang2 klu over sangat org akan menyampah pula. (Apa lagi klu peramah ada maksud tak baik).

So pengajarannya ialah bersederhana/pertengahan lah. Mmg itu pun yg Islam ajar !!  Kita tengok nanti kesudahan kisah  A & B tu..

kucing A sedang nyorok dlm longkang

Si B - sedapnya nasi ni!!





1 comment:

  1. hehehe... kelakar cite bab kucing ni... very impressive....seronoknya baca....perbezaan & psamaan antara binatang & manusia... pengajaran yg diperoleh drpnya.... hanya dpt disingkap oleh hati yg terang & ikhlas....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...