Di Mana Nak Di Mulakan

Dirancang, Laksana, Nilai & Penambahbaikan

04 December 2010

Pergi Haji

Bila terbaca baru2 ni berita ttg jemaah hj yg nak pi haji lagi,  hanya dibenarkan setelah (klu tak silap 5 thn), saya lantas teringat seorg kawan saya si Z. Dia ni seperti kebnyakan jemaah hj yg baru balik merasa seronok & berkobar2 utk pi lagi.."Seronok bebenor dpt beribadat di sana, no wonder ada yg pi 2, 3, mlh lebih", ..katanya lebih kurang gitu la.

Balik dari hj dia ikut le kelas  kami bergurukan Ustazah Salbiah,  kebetulan masa tu  sedang kuliahkan buku "Memahami Keutamaan" oleh Dr Yusuf AlQardawi  ms 14, yg Dr Yusuf menyentuh ttg mereka2 yg pi haji berkali2 .... (panjang sangat nak tulis, cari le sendiri buku tu kot2 masih ada), tapi ringkasnya Dr Yusuf menyarankan drp pi haji berulang2 (yg dah jadi sunat, pahalanya hanya utk sorang) lebih baik dana tu digunakan utk fisabilillah (ganjaran selain utk si pemberi, malah utk org lain & Islam). Tapi kbnyakan kita lum sanggup sbb tak nampak ganjarannya zahir & batin masa tu juga ... & mungkin kurang  memahami keutamaan dalam ibadat.

Berbalik cerita kwn saya si Z tu, lepas kuliah tu dia bisik kat saya leb kurang, "Saya betul2 kena tegur direct dari Allah pasal nak pi hj berulang2 ni, Alhamdulillah!". Saya tanya,"so?" . "Saya nak cuba buat le apa yg saya dah belajar tadi, saya tak nak jadi org yg tahu aja, tapi tak amal.. ". "Tak rasa terkilan ke?" tanya saya . "Fitrah manusia mmg le rasa sikit, tapi bukan kah klu kita korbankan kerana Allah perasaan tu utk kepentingan pihak lain yg lebih memerlukan,  jihad juga?"  Subhanaullah, biar betul si Z ni..

Saya terharu..saya beritau nya, "betul tu Z, & u juga beri peluang org lain yg nak pi 1st time yg tertnggu2 kuota depa, tapi  klu nak pi juga lagi ke tanah suci,  pi le umrah ke...tu bila-bila masa u bole pi"

Itu le kisah Z.

Saya ada bebarapa kawan/kenalan yg kerap pi haji, bila saya tanya antara sebab2nya ialah menjadi pembimbing samada dilantik oleh syarikat, atau ibu/bapa/teman rapat/muridnya  dll yg memang  maukan kwn2 saya tu bimbing mereka.
 Malah mereka2 tu membiayai kos kawan2 saya tu. Tu le namanya rezeki..
(oh ya, kot terlupa..ingat mengingat.. utk hj ke 2 & seterusnya niatkan utk org lain yg telah meninggal yg lum pi hj di kalangan sedara/keluarga terdekat ke dll- itu yg  sy belajar).

 luar Masjid Nabawi Madinah

Dlm Masjid Nabawi

Ni bukan kat Mekah atau Madinah. Tapi masa Raya Korban baru2 ni di PD selepas solat maghrib & takbir

Salah satu jln di Madinah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...