Di Mana Nak Di Mulakan

Dirancang, Laksana, Nilai & Penambahbaikan

12 July 2011

Pencuri?

Saya jumpa video ni  dalam blog Ustaz Amin ---> maka saya panjang2kan le ni ..



 

Setelah melihatnya, sekurang2nya terbuka mata kita ttg keadaan sekarang ni, manusia sanggup buat macam2 yang  kita selama ni mungkin tak terfikir (maklum le kita selama ni insyaAllah ok kot ..)
Kita mungkin bertanya kenapa? Untuk belajar? Hadiah? dll, tapi depa tak mampu  beli. Atau.. untuk dijual?

Walau apa pun sebabnya, setelah tengok ni, saya baru teringat satu kisah:

Seorang hamba Allah A (bos di pejabatnya) didatangi seorang penjual buku2 agama  ke biliknya. Penjual tu tunjukkan satu buku agak tebal, yang tak de tulis harga (penjual tu cakap  sebab buku tu baru siap, sedang dalam percubaan & promosi).   Dia kata harganya RM120.00. Dalam hati bos kata "mak oi, mahalnya!!" (Sebab merasakan tak sepadan dengan buku tu, kira2 macam buku yg dicuri dalam video tu le bentuk & tebalnya)

Tapi A tak nak le tawar menawar sebab berpegang pada kata2 ustaz2, "hal2 agama ni jangan berkira". Maka dia pun beli lah. Balik rumah,  isteri A (yg agak biasa juga dengan buku2 seumpama ni), kata, " Paling mahal pun RM60.00 , agaknya dia tau awak bos, dia naikkan le harga. Dia pun pandai pilih buku2 yang tak de tulis harga". 

Samada cerita tu (& kisah2 lain) ada kaitan dengan video tu, hanya mereka & Allah yang tau. Kita jadikan iktibar. Kalau didatangi penjual2 buku samada di pejabat, di rumah, di R&R ke dll terpulang le pada kita. Nak beli --> beli le, tak nak beli --> abaikan.

Melainkan dari orang yang kita SANGAT2  kenal,  yang hasil jualan  buku2 untuk kebajikan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...