Di Mana Nak Di Mulakan

Dirancang, Laksana, Nilai & Penambahbaikan

20 June 2011

Dah pun bulan Rejab

Selamat berjumpa kembali..

Diam tak diam kita dah berada di bulan Rejab, lepas tu Saaban --> kemudian Ramadhan. Saja nak ingat mengingat, kepada sapa2 yang masih ada hutang puasa tu langsaikan la ye..

Mula2 berdoa le semuga kita bertemu Ramadhan tahun ni.. :

1) Bulan yang sangat istimewa & pernuh berkat yang dinanti2kan umat Islam beriman.

2) Bulan di mana dikatakan syaitan ditambat/rantai --> kita dapat rasa kesannya sbb di bulan ni le badan agak ringan untuk bangun awal (sebelum waktu subuh) , bagus, bagus ... untuk bersahur , solat dll.. (klu bulan selain tu, susah juga kan, kan? )

3) Di samping tu, kita akan tak de mood untuk buat kerja2 yg tak faedah seperti ngumpat, buang masa tengok tv & intenet berjam2, kalau kecenderungan tu ada, kita teringat yg kita sedang berpuasa.. bagus, bagus.. klu letih lebih baik tidur kejap (tidur ibadat dgn niat malam nanti segar utk solat berjemaah & tarawih dll..)

4) Jangan miss solat tarawih, witir,solat2 sunat lain, mengaji, zikir, sedekah, majlis ilmu samada di Tv , radio atau majalah, buku2 dll.. Solat tarawikh tu mudah aje.. Kalau tak dapat ke surau/masjid sesekali (esp yg lelaki), boleh buat di rumah bersama keluarga atau sendirian. Yang perempuan esp yang ada anak2 kecil, buat le di rumah, tentang surah2 tu yang mudah2 , boleh diulang2 . Yg penting jgn tak buat...

5) Banyakkan doa & sabar & senyummmmmm.......'aku puasa, aku puasa.' (klu tension)..


Sekian dulu..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...