Di Mana Nak Di Mulakan

Dirancang, Laksana, Nilai & Penambahbaikan

20 January 2012

Cita-cita (2)

Topik Cita-Cita  terpaksa sambung sikit sebab ada beberapa respond, tapi ringkas saja:

'Ooooooo..gitu citer nye, no wonder le..'  kata sorang member A.
'Alamak, aku dulu masa kecik2, benda-bende yang aku susah dapat yang aku cita-citakan, misalnya... ko tengok le aku skrg ni, dah tua2 pun suka makan coklat , sbb masa kecik dulu memang coklat  yang  aku idam-idamkan.'..kata yang lain.
'Aku pula, sampai sekarang ni pantang tengok bende2 tu, mesti aku usahakan juga...' member  A yang lain mencelah.
'Benda apa? '..
'Tu le, yang ko tak nak tu, tapi aku nak... barang2 kemas le.. ' .
'No wonder berderet gelang ko, tak kisah le, janji ko happy'..
 'Anak aku pula, agaknya masa kecik2 dulu aku tak beri dia beli mainan yg dia minta, la ni dah penuh mainan kat rumah dia, ngalahkan budak kecik pulak.  Padahal dah ada anak 2 tu. Agak2nya tu cita2 dia masa kecik2 dulu tuu ..'

So di atas tu antara dialog/sembang2 bila topik Cita-Cita masa kecik2 (lum baligh) ditulis.
'Nak wat cam mana ye?, tak bagus juga cita2 aku tu.. kadang2 menyusahkan.. '
'Gini, ni pendapat aku aje, apa yang  ....'
'Shhh...dengar, dengar, Ustazah nak beri tips ni..'
'Ko ni..Nak dengar ke tak ni?  !! . Begini, pendapat aku .. cita2 ko masa kecik2 dulu  kalau ko rasa menyusahkan sekarang, ko minta aje pada Allah supaya tak nak lagi .. Ko doa le minta yang ko rasa menyenangkan & membahagiakan .Contohnya, kalau umur2 kita sekarang le ni, paling utama  kena minta jadi hambaNya yang baik, yang bertaqwa, yang disayangiNya, yang..yang..yang.. Fikir le sendiri!'
'Baik ustazah!! Lagi, lagi..'
'Cukup le setakat ni dulu..Pelan2. Jangan gopoh'
"Thank q  ye ustazah"
'Ape-ape le, jgn lupa belanja tose, faverit  ambe skrg ni'
Ko pulak apa cita2 masa kecik2 dulu? Tak dapat nak tolong. Semuga bahagia dalam zoo tu

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...