Di Mana Nak Di Mulakan

Dirancang, Laksana, Nilai & Penambahbaikan

25 March 2011

Sampaikanlah!...tak kira di mana..

Baru-baru ni bawa cucu ke Komplek Belia & Sukan Paroi Seremban, meraikannya yang nak sangat pi taman mainan.. Saya pilih tempat tu sebab selesa, selamat insyaAllah,  macam-macam kemudahan ada, apalagi dekat dengan rumah. Kami pergi around  11 pagi (kebetualan cuaca redup) & pengunjung pun dah tak ramai,
 
Sambil perhati2 cucu tu, terdengar sekumpulan budak lelaki menyanyi2 .. Saya hampiri mereka sambil senyum2..

Saya (S) : Sedapnya suara, lagu pun sedap, lagu siapa tu?
Mereka (M) : Lagu ..... (maaf saya lupa nama penyanyi yang disebut, sebab penyanyi ni tak familiar)
S: Lagu Maher Zain tau tak?
M:  Mcik nak lagu apa?
S : Apa2 le...
M: (Sambil menekan2 h/phone , kemudian kedengaran ) ----> InsyaAllah.., InsyaAllah, InsyaAllah, you'll find your way aay !!
S:  Bagus, bagus, ..ok, kita main kuiz pulak le, boleh?
M: Ok, tanya le mcik..
Saya : Ok, soalan pertama, ttg Nabi kita, pada umur berapa  mula-mula terima wahyu?
(Ada yg jawab 43, ada yang jawab 40, ada yg sengih2 --- "tak pe,  sorang betul, tanya lagi nak?"
M: nak, nak..
S : Sapa nama isteri Nabi yang pertama?...

Begitu le seterusnya, soal jawab antara saya & anak2 tersebut yang semuanya darjah 6, yang  tahun depan ke sekolah menengah ---> remaja ---> bekerja ---> seterusnya,
Sempat juga minta mereka baca surah Al-Fatihah & perbaiki  mana2 yang perlu, & sempat pesan agar kekalkan bacaan yang telah diperbaiki tadi.
Sebenarnya saya juga pernah  menerima ilmu secara tak formal seperti adik-adik ni (tapi dalam situasi berbeza), sebab tu saya sangat2 teruja utk melakukan apa yang saya alami dulu,  mengikut situasi & peluang yg diberi Allah.
Ala-ala "dakwah jalanan" macam kat tv Al-Hijrah tu le!





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...