Di Mana Nak Di Mulakan

Dirancang, Laksana, Nilai & Penambahbaikan

16 April 2011

Jangan Bersedih 3

Jika Anda Memohon, Pohonlah kepada Allah:

Kebaikan Allah sangat dekat. Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengabulkan doa. Kitalah yang banyak lalai. Sebenarnya, secara fitrah, kita sangat2 memerlukan untuk selalu meminta & berdoa padaNya, tak boleh bosan & jemu. Jangan sampai kita mengatakan, "Saya sudah berdoa banyak kali, tapi Allah tak kabulkan." Sebaliknya kita selalulah menghadap muka sujud seraya berseru, "Yaa dzal jalaali wal-Ikram", & menyebut2 nama2 Allah yang indah & sifat2Nya yang mulia --> hingga Dia mengabulkan doa kita atau memilihkan yang terbaik bagi kita.

Antara yang disarankan,  bangunlah  pada sepertiga terakhir waktu malam, berdoalah kepada Rabb, sebab yang memberi kemudahan hanyalah Allah. Hadis Rasulaullah saw "Jika engkau meminta, mintalah pada Allah. Ketahuilah bahawa jika semua manusia berkumpul untuk memberi manfaat kepadamu dgn sesuatu mereka tak akan mampu memberikan kepadamu dengan sesuatu kecali yang Allah tetapkan untukmu"

Mula2 doa agar  Allah tunjukkan jalan ikhtiar & usaha ----> kemudian lakukan  ikhtiar & usaha ikut prosedur2 & gerak hati hasil dari doa tersebut, & tanpa putus doa -----> tawakkal.

ringkasan dari buku Laa Tahzan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...